Module voor jeugd- of onderwijsprofessionals in regulier BO of VO
Handboek #ShameOver
Juridisch kader
Belevingsprofiel slachtoffer
Kennisdag voor jeugdprofessionals
Het vraagt meer dan alleen de gebruikelijke algemene kennis over (ongewenste) Sexting om als jeugdprofessional in de justitiële en civiele keten, hulpverlener of ketenregisseur, programma- of projectleider, beleidsmedewerker CJG of ambtenaar bij een lokale overheid, betrokken bij deze doelgroep jongeren dit onderwerp op een juiste manier onder de aandacht te brengen bij collega-professionals in jouw organisatie.
Tijdens deze kennisdag nemen wij je mee naar de leefwerelden van het slachtoffer en die van de daders en de bystanders, door gebruik te maken van virtual reality simulatie. Hierbij leggen wij niet de nadruk op 'victim blaming' maar op de bewustwording en verantwoordelijkheid van plegers en omstanders om het ongewenst verspreiden van foto's af te keuren en het slachtoffer in bescherming te nemen.
Wij kijken naar feiten en wetenschappelijke cijfers en we geven kennis over de normale- en afwijkende vormen van seksualiteit en het bespreekbaar maken hiervan. We gaan dieper in op de leefwerelden van zowel het slachtoffer als de dader en de bystanders. We bespreken het belevingsprofiel van het slachtoffer en de impact van ongewenste sexting op lange termijn. Verder besteden we aandacht aan het Juridische kader en aan welke vormen van digitale communicatie gebruikelijk zijn onder jongeren en de daarbij horende risico's, waaronder sexting. Naast het handboek reiken we handvatten aan hoe jij jouw gesprekspartners op een juiste manier hiervan bewust kan laten worden en hoe een VR-simulatie en de VR-brillen hierbij toegepast kunnen worden.
Kortom: Je competenties en het methodisch handelen als professional wordt hiermee versterkt. Je leert hoe jij zo effectief mogelijk je op dit onderwerp kunt voorbereiden om straks als jeugdprofessional in de praktijk ermee aan de slag te gaan.
Deze kennisdag is voorgedragen aan de Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ) ter accreditatie. Wij zijn in afwachting van de toekenning ervan.
Om als jeugd- of onderwijsprofessionals in de justitiële en civiele keten of het (Voortgezet) Speciaal Onderwijs het onderwerp (ongewenste) Sexting op een juiste manier onder de aandacht te brengen bij (LVB) jongeren tussen de 10 en 15 jaar, vraagt meer dan alleen de gebruikelijke algemene kennis over dit onderwerp.
In deze training komen de feiten en de wetenschappelijke cijfers aan bod. We kijken naar de huidige normale- en afwijkende vormen en normen van seksualiteit in relatie tot sexting. Verder besteden we aandacht aan welke digitale communicatie gebruikelijk is onder jongeren en de daarbij horende risico's, waaronder sexting.
Naast het handboek, reiken wij handvatten aan hoe jij jouw (LVB-) jongeren op een juiste manier hiervan bewust kan laten worden en hoe een Virtual Reality Simulatie hierbij ondersteunend kan zijn. Door gebruik te maken van deze simulatie nemen wij je mee naar de leefwerelden van het slachtoffer en die van de daders en de bystanders. Hierbij wordt niet de nadruk gelegd op 'victim blaming' maar op de bewustwording en verantwoordelijkheid van plegers en omstanders om het ongewenst verspreiden van foto's af te keuren en het slachtoffer in bescherming te nemen.
Als onderdeel van deze module maak je kennis met de lesstof '#ShameOver voorkomen van Ongewenste Sexting', specifiek ontwikkeld voor LVB-jongerengroepen.
Nà het doorlopen van deze module ben je in staat zelfstandig het lesprogramma voor (LVB-)jongerengroepen te verzorgen, met gebruik van het handboek, lesmateriaal, VR-simulatie en de VR-brillen. Klaar voor gebruik!
Kortom: Je competenties en het methodisch handelen als professional wordt hiermee versterkt. Je leert hoe jij zo effectief mogelijk je op dit onderwerp kunt voorbereiden om straks als professioneel begeleider in de praktijk ermee aan de slag te gaan.
Deze module is voorgedragen aan de Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ) ter accreditatie. Wij zijn in afwachting van de toekenning ervan.
Module voor jeugd- of onderwijsprofessionals in regulier BO of VO
Om als jeugd- of onderwijsprofessionals in het basis of voortgezet onderwijs het onderwerp (Ongewenste) Sexting op een juiste manier onder de aandacht te brengen bij leerlingen tussen de 10 en 15 jaar vraagt dit meer dan alleen de gebruikelijke algemene kennis over dit onderwerp.
In deze training bespreken wij de feiten en de wetenschappelijke cijfers, zo ook de huidige normen en context rondom dit gevoelige onderwerp. We geven kennis over de normale- en afwijkende vormen van seksualiteit en het bespreekbaar maken hiervan. Verder besteden we aandacht aan vormen van digitale communicatie die gebruikelijk is onder jongeren en de daarbij horende risico's, waaronder sexting.
Naast het handboek, reiken wij handvatten aan hoe jij jouw leerlingen op een juiste manier hiervan bewust kan laten worden en hoe een virtual reality simulatie hierbij ondersteunend kan zijn.
Door gebruik te maken van deze simulatie nemen wij je mee naar de leefwerelden van het slachtoffer en die van de daders en de bystanders. Hierbij wordt niet de nadruk gelegd op 'victim blaming' maar op de bewustwording en verantwoordelijkheid van plegers en omstanders om het ongewenst verspreiden van foto's af te keuren en het slachtoffer in bescherming te nemen.
Als onderdeel van deze module maak je kennis met de lesstof '#ShameOver voorkomen van Ongewenste Sexting', specifiek ontwikkeld voor leerlingen van regulier Basis- en Voortgezet onderwijs.
Nà het doorlopen van deze module ben je in staat zelfstandig het lesprogramma voor leerlingen van regulier Basis- en Voortgezet onderwijs te verzorgen, met gebruik van het handboek, lesmateriaal, VR-simulatie en de VR-brillen. Klaar voor gebruik!
Kortom: Je competenties en het methodisch handelen als professional wordt hiermee versterkt. Je leert hoe jij zo effectief mogelijk je op dit onderwerp kunt voorbereiden om straks als jeugd- of onderwijsprofessionals in de praktijk ermee aan de slag te gaan.
Deze module is voorgedragen aan de Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ) ter accreditatie. Wij zijn in afwachting van de toekenning ervan.
Formeel is elk bezit en doorsturen/verspreiden van een naaktafbeelding van iemand onder de 18 jaar strafbaar als kinderporno (art. 240b Sr.). Strafrechtelijke vervolging van jongeren bij lichte vormen van online seksueel grensoverschrijdend gedrag is echter niet altijd passend of wenselijk. Jongeren in het algemeen overzien vaak onvoldoende ernstige consequenties van hun gedrag en in veel gevallen is sprake van ondoordacht handelen. Het riskeren van een levenslange aantekening als zedendelinquent is voor deze doelgroep niet wenselijk.
Vanwege bovenstaande redenen hanteren politie en Openbaar Ministerie een 'Leidraad afdoening Sextingzaken'. Hierin wordt aangegeven hoe politie en justitie omgaan met plegers van ongewenste sexting. Er wordt per geval gekeken naar:
De impact die grensoverschrijdende sexting op het slachtoffer heeft, hangt niet alleen af van de ernst en de aard van het geweld. Andere factoren zijn bijvoorbeeld de duur en frequentie van het misbruik, de mate waarin de dader en het slachtoffer een band met elkaar hebben en de mate van steun en opvang die iemand krijgt. Eerdere ervaringen met geweld, een nadelige gezinssituatie en al bestaande angstklachten vergroten de kans op stressreacties.
De belangrijkste en makkelijkst herkenbare symptomen, ook voor een dader, zijn fysieke symptomen: spierspanning, hoofdpijnen, rugpijnen en darmklachten, ze voelen zich gauw misselijk en hebben een gevoel dat ze moeten overgeven. Ze verbergen zichzelf in te ruime kleding of veel laagjes over elkaar heen. Soms hebben slachtoffers op een korte tijd een enorme gewichtstoename. Ze zien overgewicht als manier om zichzelf te beschermen. Ze voelen haat voor hun eigen lichaam. Daarnaast kunnen ze een doof gevoel hebben in de lichaamsdelen, die vooral met seksualiteit te maken hebben
Angstsymptomen komen in vele gevallen voor bij slachtoffers van grensoverschrijdende sexting. Denk aan angst om alleen te zijn, angst voor afwijzing/verlatingsangst, angst voor intimiteit/seksualiteit/seksuele gevoelens en om erover te praten, overdreven en onterechte angst voor bepaalde plaatsen (school, sportvereniging, winkel) of onterechte angst voor bepaalde personen (vrienden, docenten, ouders). Ook psychische klachten komen voor, zoals depersonalisatie. Deze slachtoffers hebben het gevoel dat ze zichzelf niet zijn in bepaalde omstandigheden, ze ervaren meerdere persoonlijkheden. Daarnaast hebben ze de grootste moeite om hun eigen gedachten en gevoelens te vertrouwen.
Vanuit een nieuw perspectief ontwikkelde Bureau Jeugdzorg Limburg over het thema 'Ongewenste sexting' het Handboek en de virtual reality-simulatie #ShameOver.
Handboek en VR-simulatie leggen in plaats van 'victim blaming' de nadruk op bewustwording en wijzen op de verantwoordelijkheid van plegers en omstanders om het ongewenst verspreiden van foto's af te keuren en het slachtoffer in bescherming te nemen. In het handboek wordt het thema 'Ongewenste sexting' wetenschappelijk belicht en worden handvatten gegeven hoe de VR-simulatie toegepast kan worden. De aanpak van Bureau Jeugdzorg Limburg is in nauwe samenwerking met de ketenpartners (Jeugdzorg en strafrechtsketen) en jongeren tot stand gekomen.
Dit handboek is geclusterd rondom vier blokken: - Introductie - #ShameOver en ongewenste sexting - Literatuuronderzoek en praktijk - Juridisch kader
Het handboek en de VR-simulatie #ShameOver beogen met ondersteunend les- en trainingsmateriaal een kwaliteitsstempel. Hiervoor is een accreditatie voorgedragen bij de Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SJK).
Voor nadere informatie over het handboek ga naar de contactpagina.