De NFN, vereniging voor naaktrecreatie, voert dit jaar een onlinecampagne vóór trots zijn op je eigen lichaam en tégen bodyshaming. Met 'de Nationale Toplessdag' op zondag 21 juni zette de NFN het onderwerp op de kaart.
'Negatieve kritiek uiten op het lijf van een ander (of op dat van jezelf) maakt dat onzekerheden groeien. Dit kan ook onbewust gebeuren. De vele 'perfecte' lijven die we vooral in de media zien, maken de waardering over je eigen lijf er vaak niet beter op. Met als gevolg dat vrouwen hun bovenstukjes liever aan houden en zéker niet helemaal bloot durven. En dat is zonde', aldus Christine Kouman, directeur NFN.
Doodnormaal
'In de jaren tachtig was topless zonnen doodnormaal. Sterker nog: er waren amper bikinitopjes te koop in de winkel. Onze moeders lagen allemaal zonder bovenstukje in de tuin te zonnen. Daar keek niemand van op. Door alle perfecte, gefotoshopte plaatjes op televisie en sociale media weten we niet meer hoe een écht vrouwenlichaam eruitziet. Bloten borsten worden tegenwoordig geassocieerd met seks.'
Preuts?
Ook Charlotte Dwyer, media en cultuurwetenschapper van de Erasmus Universiteit in Rotterdam, legt de schuld bij de overdaad van naakt in de media, die onze ideeën over blote borsten negatief hebben beïnvloed. De Nederlandse vrouw is in elk geval niet preutser geworden. Ook de invloed van andere culturen, die zich behoudender kleden, wordt overschat, meent ze. 'Als je door steden als Rotterdam en Amsterdam loopt, zie je nog steeds jongeren van álle culturen in seksueel uitdagende kleding lopen. We praten ook meer dan ooit over seks en taboes lijken er niet echt meer te zijn. Echt veel preutser kun je ons dus niet noemen.'
Perfect plaatje
Dwyer juicht de toplessdag toe - 'het is belangrijk dat de nieuwe generatie geen perfect plaatje probeert na te streven, dat levert alleen maar stress op' - maar voorspelt dat de blote borsten vanzelf weer terugkeren op het strand, ook zónder nationale dag. Dat is een kwestie van tijd, zoals modetrends ook komen en gaan.
Golfbeweging
De golfbeweging van de blote borst kan ze precies uittekenen: eerst waren er de sixties van flowerpower en vrouwen die baas werden over eigen lichaam, gevolgd door het eerste naakt op de Nederlandse televisie (Hoepla, Turks Fruit). 'Blote borsten werden toen normaal, zelfs onderdeel van onze cultuur. Dat zette lang door tot in de jaren negentig, toen bijvoorbeeld de Flodderserie op televisie kwam. Vanaf dat moment zie je dat onze smaak verandert. Topless zonnen werd als ordinair beschouwd, en uit de tijd.' Dat wordt volgens Dwyer versterkt door een overdaad van naakt in de modebladen en de opkomende porno-industrie, die vrouwen het gevoel gaf dat het ideale lichaam glad, slank en rondborstig moest zijn. 'Dat heeft niks meer te maken het natuurlijke lichaam. Geen wonder dat vrouwen zich meer gingen bedekken. Naakt werd één op één geassocieerd met seks.'
Comeback van de blote borst
Volgens Dwyer is de blote borst langzaamaan een comeback bezig. 'Er zijn nu al mooie tegenbewegingen op Instagram van vrouwen die hun vetrollen, striae en beenhaar tonen. Goed zo, want natuurlijk hebben al deze invloeden een negatieve impact op het gevoel van vrijheid van de vrouw. Laten we die verworven vrijheden vooral niet inleveren.'
Bron: NFN / Erasmus Universiteit Rotterdam
Foto: NFN