Hoe kun je met pubers praten over seks en het aangeven van eigen wensen en grenzen? De methodiek 'Je Lijf Je Lief' biedt docenten hier een antwoord op. Lysia van der Krogt, die al ruim 10 jaar met moeilijk lerende pubers werkt, noemt het lesprogramma 'super'. 'Dankzij deze methodiek kunnen we iets aanbieden dat op het niveau van de leerlingen ligt. De lessen sluiten goed bij ze aan, doordat er pictogrammen en filmpjes worden gebruikt. Die afwisseling is heel belangrijk!'
Wat is masturberen en waarom worden meisjes ongesteld? Deze en andere vragen stellen leerlingen van de praktijkschool in Grootebroek aan Lysia van der Krogt. Zij gebruikt het door Movisie, in samenwerking met GGD Amsterdam, ontwikkelde lesprogramma Je Lijf Je Lief!
Afstemmen op de doelgroep Gevraagd naar aanpassingen die Van der Krogt in het lesprogramma doet, antwoordt ze: 'Samen met de mentor kijk ik per klas naar de behoefte. Laatst hadden we een klas met een heel korte spanningsboog. Die leerlingen konden maximaal een halfuurtje hun aandacht erbij houden. Wat ik dan doe, is de opdrachten halveren en de lessen uitsmeren over meerdere momenten. Zo worden vijf lessen er acht.'
Anonieme vragenbus Verder heeft Van der Krogt de vragenbus toegevoegd: leerlingen kunnen anoniem hun vraag op een briefje opschrijven en deponeren in de doos. 'Die zit altijd helemaal vol. Het werkt heel goed als je een brandende vraag hebt die je niet durft te stellen aan een leeftijdsgenoot en zelfs niet durft op te zoeken op internet. Over seks praten is nog steeds een taboe, overal, en dus ook op onze school.'
Humor nodig 'Je merkt dat als jongens en meisjes bij elkaar zitten, ze wat minder gemakkelijk loskomen. Sommige jongens vertonen haantjesgedrag en dat kan de sfeer in een groep behoorlijk beïnvloeden. Meisjes kunnen bang zijn om openheid te tonen, omdat ze dan weer door jongens getreiterd kunnen worden in de pauze. Ik probeer dat op te lossen door in te spelen op het moment. Ik proberen dan met humor het 'stoere' gedrag te doorbreken en door te vragen. Het is overigens ook echt niet altijd zo: jongens zijn ook heel erg geïnteresseerd in dit onderwerp en hangen aan je lippen. Belangrijk daarbij is dat we met elkaar zo'n veilig mogelijke sfeer creëren in de klas. Duidelijke afspraken die we met elkaar maken en deze afspraken hanteren. Zonder gevoel van veiligheid kan ik wel inpakken met mijn lessen. Dat staat overigens bij alle lessen hoog in het vaandel.'
Sexting Volgens Van der Krogt is het belangrijk om aandacht te hebben voor de rol van sociale media. 'Voor mij gaan die ontwikkelingen snel, de ouders lopen vaak twee stappen achter en de school weet zich ook niet altijd raad met sommige verschijnselen. Sexting, het online sturen van naaktbeelden, is daar een goed voorbeeld van. De lessen 'Je Lijf Je Lief' worden op de school van Van der Krogt aan eersteklassers gegeven. 'Ze zijn dan nog best kinds, dus vooral in het begin is er veel gegiechel. Door creatieve werkvormen - zoals: schrijf op een flap alle woorden die met seks te maken hebben - proberen we de kinderen een beetje los te laten komen.' Voor de tweede klas, althans voor de meisjes, gebruikt Van der Krogt het Rutgers-programma Girls Talk. 'Iets oudere meiden durven vaak wel te praten over seks en verkering.'