Bijna tachtig procent van de docenten aan een middelbare school kan geen mensenhandel signaleren. Zij denken een slachtoffer van mensenhandel niet te kunnen herkennen onder hun leerlingen. Dit blijkt uit onderzoek van het Centrum tegen Kinderhandel en Mensenhandel (CKM) onder 400 Nederlandse docenten dat eind vorig jaar werd gepubliceerd. Veertig procent van de docenten geeft bovendien aan niet te weten wat te moeten doen als zij vermoeden dat een leerling slachtoffer is.
Docenten geven aan dat er meer aandacht moet komen voor mensenhandel op hun scholen. Dat er een aanzienlijk probleem is op scholen inzake mensenhandel blijkt ook uit de cijfers. CKM-woordvoerder Shamir Ceuleers: 'Ondanks het feit dat bijna 80% van de leraren denkt geen slachtoffer te kunnen herkennen, worden nu al op 4 van de 10 scholen slachtoffers gesignaleerd van seksuele, criminele of arbeidsuitbuiting. Meer aandacht zal zonder twijfel leiden tot het signaleren van meer slachtoffers en betere bescherming.' Ceuleers: 'Als de geschiedenis ons één ding geleerd heeft, dan is het dat mensenhandel echt overal kan voorkomen en dat er helaas geen enkele school immuun voor is.'
Zorgelijk 'Hoewel deze cijfers zeer zorgelijk zijn, is het positief dat de meerderheid van de docenten aangeeft dat er meer aandacht voor mensenhandel moet komen op hun scholen', aldus Ceuleers. Docenten hebben de uitgelezen mogelijkheid om een cruciale rol te spelen in het signaleren van de grootste groep slachtoffers van mensenhandel die ons land kent: minderjarige slachtoffers van seksuele uitbuiting. Leraren hebben dagelijks contact met leerlingen en kunnen als één van de eersten zorgelijke signalen opmerken en melden, zodat slachtoffers geholpen kunnen worden. Ceuleers: 'Dit rapport toont aan dat er werk aan de winkel is. Want als we leraren kunnen mobiliseren in de strijd tegen mensenhandel, dan gaan we aankomende jaren grote stappen zetten in het verdrijven van de mensenhandelaren uit onze scholen en uiteindelijk uit onze maatschappij.'
Uit het onderzoek van CKM blijkt dat docenten behoefte hebben aan voorlichting zodat ze signalen van mensenhandel beter kunnen herkennen en beter weten wat ze kunnen doen als een leerling slachtoffer is. Op 20 procent van de scholen wordt helemaal geen aandacht besteed aan mensenhandel, terwijl er op iedere middelbare school 2 meisjes in aanraking komen met loverboys. We vinden het belangrijk dat hier meer aandacht voor komt.
E-learning en LVB In februari van dit jaar kunnen docenten een E-learning 'Signaleren en voorkomen van Mensenhandel en Seksuele uitbuiting' volgen. Deze E-learning is voor de doelgroepen in heel Nederland gratis benaderbaar via: www.allyoucanlearn.eu en wordt in combinatie met een verdiepingscursus geaccrediteerd door het SKJ. Men ontvangt na de E-learning een certificaat dat de mogelijkheid biedt om in te loggen op de digitale omgeving van 11VB, een signaleringsinstrument om het risico in te schatten of een meisje risico loopt in handen te vallen van een 'loverboy'. Dit signaleringsinstrument 11VB gaat uit van de werkwijze van loverboys en de innerlijke en uiterlijke gedragskenmerken en fysieke signalen van (potentiële) slachtoffers met een licht verstandelijke beperking.