|
#ShameOver positief getest |
|
|
'De VR simulatie #ShameOver is een geschikt middel om met jongeren in gesprek te gaan over (on)gewenste sexting, groepsdruk en wensen en grenzen op het gebied van seksualiteit.' Dat concludeert het onafhankelijk onderzoeksbureau Jong & Je Wil Wat (J&JWW) uit Eindhoven. Jongeren zijn enthousiast over het middel en geven aan dat de VR simulatie bijdraagt aan een intense beleving. Alsof je een situatie, de ellende van het slachtoffer, zelf beleeft.
De Virtual Reality simulatie kan door jongerenorganisaties preventief worden ingestoken, om plegerschap van het verspreiden van sexy beeldmateriaal onder jongeren (12-18 jaar) te voorkomen. Volgens J&JWW is de VR simulatie dan ook meer dan waardevol om landelijk door te ontwikkelen. 'In een volgende versie mag het er wel wat harder aan toe gaan en nog meer realistisch worden neergezet', geven sommige jongeren aan.
Bewustwording
Jong & Je Wil Wat testte de Virtual Reality simulatie #ShameOver binnen de interventies van Bureau Jeugdzorg Limburg, Koraal en Halt. De VR simulatie legt de nadruk op de bewustwording en verantwoordelijkheid van plegers en omstanders om het ongewenst verspreiden van sexy beeldmateriaal af te keuren en slachtoffers hiervan in bescherming te nemen. J&JWW onderzocht hoe jongeren reageren op de simulatie en hoe deze landelijk kan worden uitgerold.
Betrekken
Jong & Je Wil Wat is een jongerencommunicatiebureau dat zich inzet voor gezond en veilig opgroeien. Het bureau gelooft dat als je jongeren echt wil bereiken, je hen eerst goed moet begrijpen. Om hen goed te kunnen begrijpen, moet je hen betrekken. Door jongeren te betrekken weet je welke ideeën, gevoelens en behoeftes zij hebben. Dit maakt het mogelijk om een concept bij hen te laten aansluiten en hen daadwerkelijk te bereiken.