Scholieren zijn niet te spreken over de seksuele voorlichting die zij in de klas krijgen. Dat blijkt uit onderzoek van kenniscentrum voor seksualiteit Rutgers en Soa Aids Nederland. Gemiddeld krijgen de lessen seksuele vorming een 5,8.
Volgens het rapport dat naar aanleiding van het onderzoek is opgesteld, vinden jongeren onder meer dat informatie over homoseksualiteit en genderdiversiteit ontbreekt. Ook zou niet goed worden verteld hoe je in een relatie of tijdens seks met elkaar om moet gaan.
Het moet beter
Om jongeren te laten vertellen hoe het beter kan, schakelde Rutgers de hulp in van zeventien jonge co-onderzoekers. Zij spraken met in totaal 300 middelbare scholieren over hun lessen seksuele vorming. Die worden nu vooral gegeven in de hogere klassen van het basisonderwijs en in de onderbouw van de middelbare school.
Sociale en relationele aspecten
Uit het onderzoek blijkt dat jongeren juist daarna nog behoefte hebben aan voorlichting. "In de onderbouw willen leerlingen feitelijke informatie over anatomie en praktische kanten van seks", zegt de 19-jarige co-onderzoeker Izy Dekker. "In de bovenbouw is er behoefte aan herhaling en meer informatie over sociale en relationele aspecten."
Pornowebsites
Bij gebrek aan voorlichting komen jongeren met vragen over seks vaak bij pornowebsites uit, zo blijkt. 41 procent van de jongens tussen de 12 en 14 jaar oud heeft weleens porno gezien, bij meisjes is dat 7 procent. Dekker: "Als porno je enige bron is, heb je een verkeerd beeld van de waarheid."
Bron: Kenniscentrum Rutgers
Foto: Istock